Referat af beboermøde i Hekla Husene 14. august 2020 klokken 19.30-21.00

Oprindeligt datosat til 18. marts 2020 (udsat pga. corona-tiltag).

1. Velkomst og præsentation

Der var 19 fremmødte. Alle præsenterede sig med navn og lejlighedsadresse.

2. Valg af dirigent og referent

Dirigent: Pia, PHG 9 st. th. Referent: Daniel, AHG 24 st. tv.

3. Regnskab 2019

Regnskab blev omdelt og gennemgået. Regnskabet blev godkendt.

Der blev stillet et opklarende spørgsmål om “Lejernes jurist”. Hekla Husene har abonnement. Se, hvad de kan hjælpe med, og hvordan de skal kontaktes, på www.heklahus.dk.

4. Årsberetning

Skriftlig beretning var efter aflysningen af beboermødet 18. marts 2020 lagt på hjemmesiden www.heklahus.dk. Beretningen blev gennemgået i hovedtræk.

  1. Ang. sommerfest
    • Der var stor ros til det arbejde, Jytte, Karina og Jesper lavede i forbindelse med sommerfesten i 2019.
  2. Ang. rygning
    • Da der ikke er rygeforbud i selve ejendommen, kan der heller ikke udstedes et rygeforbud på udearealerne. Generalforsamlingen opfordrer til at tage hensyn.
  3. Ang. tyverier fra parkeringskælderen
    • Der er ikke fundet en løsning, og det kan være svært at undgå helt. Der er mange nøgler i omløb hos både beboere, renovation samt private rengøringsfirmaer og leverandører.
  4. Ang. forskelligartet praksis for udbedringer
    • På baggrund af henvendelser fra lejere til Beboerrepræsentationen drøftede generalforsamlingen de udbedringer, der enten betales af DEAS eller af lejeren. Der er forskellige vilkår i de gamle og de nye kontrakter, og DEAS skelner også mellem reparationer og hele udskiftninger, men selv inden for disse rammer er der en oplevelse af gråzoner og forskelligartet håndtering af ens problemer.
    • Generalforsamlingen er enige om, at det er uhensigtsmæssigt, at det skal være op til en forhandling med enten håndværker eller DEAS Administrator, om lejeren selv skal betale en udbedring. Dog er der ikke stemning for, at der fastsættes rigide regler og fx beløbsgrænser, da antagelsen er, at disse vil blive fastsat til DEAS’ fordel.
    • DEAS har dog i de kommende år afsat større beløb til udskiftningen af hårde hvidevarer, da hvidevarerne er ved at have nået den estimerede levetid.
    • Problemstillingen adresseres i brev til DEAS (se under ”Forslag”) med fokus på, hvad der gøres fremadrettet, ikke på bagudrettede korrektioner.
      • I dette brev og (i regi af Lærernes Pension) problematiseres det også, at det altid er den billigste model, der vælges, når der udskiftes hårde hvidevarer, da dette kan stride mod Lærernes Pensions grønne profil.
    • Beboerrepræsentationen opfordrer desuden alle beboere til at give besked til dem (heklahus.beboerrep@gmail.com), hvis lejlighederne har problemer, der ikke løses hos DEAS. Dette giver Beboerrepræsentationen overblik og mulighed for at bringe problemstillinger videre.

5. Forslag

  • Udlejning af festtelt og grill: De kan lejes for 200 kr. for en weekend. Kontakt Beboerrepræsentationen: heklahus.beboerrep@gmail.com. Der skal købes opbevaringsbokse til teltet. Karina står for dette.
  • Brev til DEAS og Lærernes Pension: Brev til DEAS med liste over mangler og uhensigtsmæssigheder (med billeddokumentation) udformes af Pia, PHG 9 st. th., og Lina PHG 7 1. tv. Generalforsamlingen drøftede særligt:
    • manglende vedligeholdelse af udearealerne (ukrudt osv.) – Lotte ville lave et skriv + billeder. – Jytte ville lave et skriv vedr. sandkassen.
    • Opsamling af beboerrepræsentationen.
      • manglende nøgle til renovation
      • manglende rengøring i opgange
      • dårligt fungerende låsesystem i opgange
      • tyverier i parkeringskælderen
      • uhensigtsmæssig situation med manglende vicevært, der ellers kunne bidrage til at højne driften og udseendet af bygninger og udearealer
  • På generalforsamlingen blev det desuden foreslået, at Pia og Lina også udformer et læserbrev, der adresserer de større lejestigninger ved fra- og indflytninger, et emne der allerede er relevant i Hovedstadsområdet, og som måske har politikernes bevågenhed
  • Ansøge DEAS om kælderrum til fælles ting. Det er foreløbigt afslået, da der ikke er ledige kælderrum.
  • Diskussion af husorden (se www.hesklahus.dk): Der er ingen anledninger til ændringer.
  • Anlæggelse af petanquebane: Der er ikke opbakning til dette, da eksisterende græsarealer vægtes højt. Man kan spille petanque på grusarealerne ved bassinerne.

6. Valg til beboerrepræsentation

Margit trådte tilbage som formand med applaus for det store arbejde.

Valgte til beboerrepræsentationen er:

  • Pia, PHG 9 st. th.
  • Michael, AHG 24 4. th.
  • Mette,PHG 7 2. tv.
  • Jytte, AHG 26

Formand vælges på konstituerende møde – blev Pia, PHG 9. st.th, med IT-assistance fra Charlotte SiFF – AHG 26, 3. mf.

7. Fastsættelse af kontingent

Fastholdes

8. Evt.

  • Sommerfest 2020 blev udskudt pga. manglende deltagelse i festudvalg, men nyt forsøg gøres i september. Dette vil blive annonceret, og frivillige er meget velkomne.
  • · Forslag til konkrete forbedringer af arealerne kan sendes til Beboerrepræsentationen. Der er foreslået nye net til fodboldmålene, og der søges om et legehus til sandkassen.
  • · Karina har afdækket, om en sponsorbetalt legeplads kunne være en mulighed. Driftsudgifterne til fx tilsyn og faldunderlag overstiger dog Beboerrepræsentationens budget

/Daniel AHG 24 st. tv., 15. august 2020

Please follow and like us:
fb-share-icon
Author: Jesper Hansen